Nu er der, efter en længere planlægningsproces, endelig taget hul på omlægningen af haven.
I de kommende uger vil der derfor blive fældet/flyttet træer, gravet og plantet nyt i haven.
Vedr. havens kommende udseende henvises til det tidligere indlæg “Haveprojektet” her på hjemmesiden, hvor der er beskrivelse og skitse.
Arbejdet i haven vil være afsluttet inden udgangen af 2014.
I forbindelse med Metrobyggeriet, er der oprettet en ”Nabopulje” hvor det er muligt at søge midler til at forskønne/forsøde omgivelserne for de støjplagede beboer.
Læs her flere detaljer vedr. Nabopuljen
Ejerforeningen har søgt en bid af denne pulje og har fået bevilget kr. 625.000 inkl. moms til fornyelse/forskønnelse af vores haveanlæg.
Bestyrelsen har bedt en havearkitekt komme med et oplæg til hvordan vi kunne forandre haven.
Dette oplæg blev brugt som udgangspunkt, da beboerne i ejerforeningen d. 8/7-14 på et møde i gården, havde mulighed for at komme med forslag til ændringer.
På dette møde var der hovedsageligt negative tilkendegivelser i forhold til projektet; men heldigvis også ros til de tre bestyrelsesmedlemmer der har drevet haveprojektet.
Efter dette beboermøde, og et opfølgende møde med havearkitekten, er der blevet enighed om havens udseende, som fremgår af tegningen længere nede på denne side.
(Tryk på billedet med musen, så åbnes det i et større format i et nyt vindue).
De nye nøglebriklæsere er nu blevet monteret ved de fleste hoveddøre; men ikke forbundet endnu,
Dette begynder 23/9 og de følgende dage.
De nye læsere bliver mere synlige end den gamle type, da de er monteret ved siden af dørtelefonen, og ikke som en integreret del af denne.
Den gamle centrifuge i vaskerum 4 var slidt i stykker og kunne ikke længere repareres.
Vi besluttede derfor at erstatte den med en ekstra vaskemaskine, da der i forvejen kun var én maskine i V4.
Vaskeperioderne er samtidig reduceret fra 3 til 2 timer; men nu på to maskiner (som i de øvrige vaskerum).
Så er det i næste uge (fra d.15/9), at omlægningen af vores låse begynder.
HUSK AT FÅ SAT DE NYE NØGLEBRIKKER I NØGLEBUNDTET.
Først omlægges alle vores hoveddøre til de nye nøglebrikker, og samtidigt fjernes låsecylinderen.
Når det er sket, ændres bagdøre, køkkendøre og elevatorer (efter planen med start d. 29/9).
I overgangsperioden vil det være en god idé at have både den gamle og den nye nøglebrik, samt den gamle nøgle i nøglebundtet.
Mvh
Bestyrelsen
Bestyrelsen har fået udarbejdet en tilstandsrapport på huset af rådgivende ingeniørfirma Peter Jahn & Partnere.
Det er et omfattende dokument, som du kan læse i sine helhed her: Tilstandsrapport
Her på siden kan du blot læse ingeniørfirmaet konklusionen på husets tilstand.
Der bliver efter sommerferien arbejdet videre med at få et mere nuanceret billede af, hvad der skal laves og hvordan.Specielt med fokus på afløbs- og vandinstallationer..
Når dette arbejde er afsluttet, vil der i efteråret 2014 blive afholdt informationsmøder for beboerne.
Konklusion
Generelt må ejendommen betegnes som værende i god stand, hvad angår dens primære bygningsdele, dvs. bærende fundamenter, ydervægge, murede skillerum, etageadskillelser, trapper og bærende elementer i tagkonstruktionen m.v.
Hvad angår de sekundære bygningsdele er standen noget mere svingende. Tagbeklædningen af bølgeeternit med tilhørende inddækninger er i middel stand. Vinduerne mod gård- og gadesiden er træ-/aluminiumsvinduer og fremstår generelt i god stand. Hvad angår overflader er hovedtrapper generelt i middel stand, mens køkkentrappernes overflader er nedslidt.
De tekniske installationer er hovedsageligt de oprindelige og forsyning af varme, vand og afløbsfunktion fungerer i boligerne. Installationerne er dog gamle og for vand og afløbsinstallationernes vedkommende nedslidte.
Som helhed kan det konkluderes, at ejendommens stand og funktion er tilfredsstillende, når man tager dens alder, den tids byggeskik og materialevalg i betragtning.
For at bevare denne standard, bør der dog snarest iværksættes følgende arbejder:
– Udskiftning af afløbsinstallation
– Evt. samtidig udskiftning af vandinstallation
– Udbedring af fejl/defekter på installationer på tag og retablere isolering.
Udgifterne til de vedligeholdelsesarbejde der anbefales udført i 2014 og 2015 beløber sig til ca. 43 mio. kr. inkl. moms.
På generalforsamlingen d. 8/5-14, blev det vedtaget at vi skal have udskiftet låsene i alle vores fællesdøre til elektroniske nøglebrikker, som dem der i øjeblikket bruges/kan bruges på vores hoveddøre. (bilag 3 i GF indkaldelsen).
På generalforsamlingen var der blandt beboerne nogle betænkeligheder, dels mht. driftsikkerheden og dels omkring sikkerheden i systemet, og vi blev opfordret til at undersøge disse ting nærmere.
Vi har besøgt en større ejendom på Amager, hvor vi fik demonstreret et fungerende system af den type vi har fået tilbudt.
Brugere og administrator af dette systemet, var meget positive omkring dets funktion og driftssikkerhed, og vi var derfor overbevist om systemets kvaliteter da vi tog derfra.
Med hensyn til sikkerheden af de data der ligger i systemet, så er det bygget op på den måde, at de seks dørcentraler vi skal have, hele tiden opdaterer hinanden indbyrdes med de nyeste data. Så skulle det ske at en dørcentral går i stykker, kan systemet køre videre med data fra de øvrige dørcentraler.
Vi har nu indgået aftale med låsefirmaet ”Tidens Låse” om udførelse dette arbejde.
Nøglebrikker til det nye system, vil blive uddelt i jeres postkasser i slutningen af august og i starten af september.
Udskiftning af låsene i hoveddørene, vil starte d. 15. september, og udskiftningen i de øvrige døre vil starte d. 29. september.
Der vil komme nærmere information her på hjemmesiden og i opgangene, når vi nærmer os tidspunktet for låseudskiftningen.
Mvh
Bestyrelsen
Nu er alle dokumenter fra årets generalforsamling lagt ind på hjemmesiden.
Ejerforeningens årlige generalforsamling afholdes i år torsdag d. 8/5-14 kl.18.30.
Det foregår i Cirkel-Ordenens lokaler på Falkoner Allé nr. 96.
Indkaldelse og øvrige dokumenter til generalforsamlingen, er blevet sendt til foreningens medlemmer i papirform; men de kan også ses her:
Mange af ejendommens beboere har fået et erstatningstilbud fra Metroselskabet.
Nogle har fået et tidligere tilbud forhøjet; mens andre er blevet tilbud erstatning for første gang.
Ejerforeningens advokat Jens Anker Hansen anbefaler i begge tilfælde at acceptere tilbuddet.